Afbeelding
Foto: Marcel van de Kerkhof (B&D)

Lessen over groepsdruk en sociale media voor Laarbeekse achtstegroepers

Onderwijs

Laarbeek - Bij het Ontmoetingscentrum stond afgelopen maandag en dinsdag een politievrachtwagen met Medialab, waarin Laarbeekse basisschoolleerlingen leerden over sociale media en groepsdruk, afgewisseld met een presentatie van bureau Halt en gemeentelijke jongerenwerkers. Naast kennismaken met politie, Halt en jongerenwerkers werd gepraat over invloed van groepsdruk en sociale media.

Eind dit schooljaar vliegt groep 8 uit. Opeens wordt dan de wereld groter en liggen er met puberteit en eerste stappen naar volwassenheid verschillende verleidingen op de loer. Laarbeekse jongerenwerker Bram Hartogs, Halt-medewerkster Hester de Boer en jeugdagent Marije de Groodt en collega’s (wijkagenten uit alle Laarbeekse kernen) grijpen de kans aan om deze toekomstige lichting brugklassers te leren kennen, voor te lichten en duidelijk te maken dat ze voor hulp altijd klaarstaan.

Groepsdruk
Directeur Gonnie Verhagen van De Sprankel had al ervaring met een soortgelijk project op haar vorige werkplek. Nu werd het project samen met wijkagent Diana van der Doelen (Lieshout/Mariahout) en met hulp van de gemeente Laarbeek georganiseerd. “Groepsdruk komt niet alleen voor bij pubers”, legt Gonnie uit. “Ouders, die vorige week al uitgenodigd waren voor een voorbereidende bijeenkomst, spelen een belangrijke rol.” Groepsdruk kan al aanwezig zijn bij het vullen van broodtrommels. Gaat er snoep of koek in omdat anderen dat ook hebben? Het lijkt onnozel, maar toch is dit al een moment om met een kind te bespreken. Communicatie is belangrijk, zeker bij gedrag dat niet gewenst is. “Van fouten kun je leren”, legt Hester van Halt de kinderen uit, “maar we doen dit ook om jullie te waarschuwen. Kinderen die stelen moeten terug om excuus aan te bieden. Dat is doodeng. En hoe denk je dat je ouders en grootouders naar je kijken?” Hester legt de kinderen ook uit dat het puberbrein maakt dat je snel iets doet en daarna pas nadenkt.

Voor- en nadelen van sociale media
Jeugdagent Marije post met haar collega’s een filmpje op Instagram, een goede manier om je aan jongeren te tonen. Intussen zitten in het Medialab kinderen achter iPads een Kahoot te spelen. “Hoe oud moet je zijn om te mogen vapen?” Vanuit een van de bankjes zegt een meisje “Nooit!”. Achttien is het goede antwoord, al zijn er kinderen die denken dat je met twaalf al mag vapen. De Kahoot heeft ruimte om over antwoorden te praten, bijvoorbeeld dat je je vanaf je veertiende moet kunnen legitimeren. “Misschien stom”, legt een agent uit, “maar als jou iets overkomt kunnen we via identificatie jouw familie vinden.” Ook pesten via sociale media komt ter sprake. Het komt regelmatig voor dat pesters de impact van hun daden niet inzien. Na twee keer drie kwartier vertrekt groep 8 met nieuwe en hernieuwde informatie weer naar school en komt de volgende groep. Hopelijk zijn ze na afloop beter voorbereid op de toekomst die wacht.