Afbeelding

Cultuurloper mooie activiteit voor Laarbeekse basisscholen

Onderwijs

Lieshout – In het Dorpshuis was het afgelopen donderdag een komen en gaan van kinderen uit alle Laarbeekse kernen. Kinderen uit groep 5 en 6 mochten genieten van de voorstelling ‘Professor S’, uitgevoerd door ‘Klein Amsterdam Producties’. Een theaterstuk dat kinderen laat nadenken over het brein. De voorstelling valt onder de Cultuurloper, een programma voor cultuureducatie dat door de gemeente Laarbeek wordt gesubsidieerd. Dankzij dit project komen Laarbeekse kinderen in contact met kunst.

Concerten, theater, dans of andere uitingen van kunst zijn cultuurvormen waar niet alle basisschoolkinderen mee in aanraking komen. Basisscholen zijn daarom erg blij dat de gemeente cultuureducatie aan alle leerlingen ondersteunt met een initiatief als de Cultuurloper. Het is de bedoeling dat alle Laarbeekse kinderen cultuur ‘proeven’. Zo bezochten kleuters van groep 1 en 2 in september vorig jaar al de voorstelling ‘Lach niet!’. In deze voorstelling stond dans en beweging centraal.

Cultuur binnen en buiten de klas
Projecten via de Cultuurloper worden klassikaal voorbereid. De leerkracht krijgt vooraf een lespakket zodat leerkrachten en leerlingen met achtergrondkennis naar een voorstelling komen. Door vooraf zaken in de klas te bespreken krijgt de kunstvorm waarmee kinderen te maken krijgen meerwaarde en is het bezoeken van een cultuur-activiteit niet meer een op zichzelf staand project. De bedoeling is dat ook na afloop de kunst die gezien is verwerkt wordt. Het klinkt misschien wat schools, maar eigenlijk is het bezoeken van een kunstproject leuk en soms ook best spannend. Want wat tref je aan in een andere ruimte dan je vertrouwde klaslokaal? Vaak moeten kinderen uit hun comfortzone treden. Cultuurloper is in ieder geval anders dan anders.

Professor S
Zo mocht afgelopen donderdag door de groepen 5 en 6 de voorstelling ‘Professor S’ bezocht worden. De voorstelling is gebaseerd op de gelijknamige kinderboekenserie van Erik Scherder, Fred Diks en Mariëlla van de Beek. Erik Scherder kreeg als hoogleraar neuropsychologie landelijke bekendheid door zijn humoristische en bijzondere colleges bij de ‘De Wereld Draait Door’. De kern van zijn werk is het belang van bewegen en muziek. Deze voorstelling maakt zijn gedachtegoed toegankelijk voor kinderen. In de vlotte onemanshow zaten veel weetjes over het brein en kinderen werden uitgedaagd om mee te denken hoe knap je hersenen werken. Er werd kinderen verteld hoe belangrijk voeding voor je brein is en dat muziek een krachtig element is om dingen te herinneren. Hiermee werd een bruggetje naar dementie gemaakt, want uiteindelijk blijkt de oma van de hoofdpersoon uit het stuk dementerend te zijn. Muziek helpt haar om zaken weer te herinneren. Dankzij dit mooie initiatief met de gemeente gaan kinderen met waardevolle ervaringen naar huis.